Реклама
Реклама
07.12.18 13:23

Бачення транспортної реформи Черкас


Реклама
Бачення транспортної реформи Черкас

 

Протест перевізників, підвищення вартості квитка, незадоволення через неввічливих кондукторів і водіїв… Останні кілька місяців у Черкасах точаться дискусії навколо якості громадського транспорту.

Хоча якщо проаналізувати питання трішки глибше, можна побачити, що розмови про громадський транспорт у Черкасах не вщухають роками. Місцеві новини та дописи у соцмережах додають «вогню» у конфлікт: десь у маршрутці відвалилось колесо, інша - взагалі загорілась на ходу, а ще з однієї намагаються вигнати хлопця з інвалідністю.

На початку минулого року міська влада підвищила вартість проїзду до 4 гривень, наприкінці цього року – до 5-ти. Перевізники вимагають збільшення плати, мотивуючи це підвищенням вартості паливно-мастильних матеріалів, влада називає це вимушеним кроком, а все, що лишається пасажирам – лише зітхати та обурюватися, так і не дочекавшись обіцяного підвищення комфорту.

Уперше з питанням громадських перевезень у Черкасах я зіткнувся на початку 2016 року. Тоді з командою ми вирішили розробити для міста безкоштовний мобільний додаток MapaMagic, що допомагає відслідковувати рух громадського транспорту. Ініціатива пішла від самих програмістів нашої компанії. По-перше, на той час ми мали подібний досвід, створивши такий додаток для Лондона. По-друге, ідея була цікавою, адже сталого графіка маршруток і тролейбусів не було, а система, якщо її запровадити в усьому транспорті, дозволяє легко планувати пересування містом. Зрештою за два роки намагань впровадити MapaMagic мушу констатувати: ані місцева влада, ані перевізники не зацікавлені у трекінгу громадського транспорту міста. Попри те, що всі витрати (купівля трекерів, їхнє встановлення, розроблення додатку, плата за трекінг та інше) ми беремо на себе. Чому так?

Нещодавно спілкувався із друзями з Житомира, які зараз якраз реформують транспорт у своєму місті. Цілком поділяю їхню думку: транспортна реформа починається не з єдиного квитка, трекінгу і навіть не з оновлення рухомого складу транспорту. Насамперед вона починається із людей у владних кабінетах, які усвідомлюють необхідність реформування системи громадського транспорту, розуміння, що так, як було роками, далі бути не може. За час впровадження MapaMagic мені довелось спілкуватись із кількома керівниками галузі ЖКК у Черкаській міській раді – на жаль, у жодному з них я не побачив розуміння транспортних проблем і бажання вирішити їх. На моє переконання, жодні експертні дискусії не дадуть поштовху до змін, допоки бажання цих змін не «оселиться» у головах тих представників міської влади, які мають вплив на цю галузь. Для прикладу скажу, що на одній із таких нарад я віддав заступнику мера Черкас усі документи, що стосуються проведення транспортної реформи у Житомирі: проект рішення виконкому, документацію щодо проведення конкурсу, технічних умов на GPS-трекінг, єдиної диспетчерської тощо. Чи скористалися ними наші чиновники – можете судити самі…

У вересні разом із командою Школи мерів побували в Польщі. В усіх містах, де нам вдалося побувати, громадський транспорт – комунальний. Так, це сфера, яка потребує величезних фінансових вкладень. Але, на моє переконання, Черкаси також мають рухатися до цього. Можна почати принаймні з того, куди рухається Житомир. Якщо коротко, то суть моделі полягає в тому, що замовником послуг із перевезення має стати міська влада, а перевізники – підрядниками. Кошти за оплату проїзду в усьому транспорті повинно отримувати комунальне підприємство, а приватники натомість отримувати кошти за кілометр пройденого руху. Не менш важливим є також посилання комунального транспорту. Той же Житомир закуповує нові тролейбуси і навіть прокладає нові тролейбусні лінії. Контроль за рухом і комунального, і приватних перевізників повинен здійснюватися завдяки GPS-моніторингу, який прописаний у конкурсних умовах. З одного боку, це дозволяє уникнути перегонів на дорогах – перевізники більше не зацікавлені в них, адже гроші отримують не за пасажира, а за якісно пройдений кілометраж. З іншого, в разі порушення графіка, приватний перевізник може не отримати своїх грошей, а його рух і, відповідно, можливі порушення легко фіксуються завдяки трекінгу. Зараз же влада фактично не має впливу на приватних перевізників, адже договори з більшістю з них уже закінчились, а новий конкурс лише нещодавно був оголошений.

На початку нового року прийнято вірити в дива і зміни. Чого я очікую від міської влади у питаннях транспорту вже наступного року:

  1. Встановлення трекерів в усьому громадському транспорті міста: і комунальному, і приватному. Мені не принципово, аби це був MapaMagic (хоча, як і раніше, ми готові робити це безкоштовно). На ринку є кілька схожих систем - Dozor, eWay та інші. Це має стати обов’язковою умовою конкурсу для перевізників, невиконання якої може слугувати розірванням договору;

  2. Встановлення валідаторів і перехід до електронного розрахунку, що дозволить створити прозорий підрахунок пасажиропотоку. Тут бачу два варіанти: або закупівля валідаторів бюджетним коштом (у Житомирі на це пішло 10 млн грн - цілком прийнятна сума для міського бюджету Черкас), або співпраця із державним банком ПриватБанк, який надає таку послугу за відсоток від проданого квитка;

  3. Створення комунального підприємства, яке буде отримувати кошти від продажу квитків і перехід у роботі з приватними перевізниками до формату відшкодування пройденого кілометражу;

  4. На основі отриманих даних із GPS-трекінгу проведення аналізу щодо пасажиропотоку в місті, визначення нових транспортних розв’язок, які будуть більш ефективні як з точку зору економіки, так і користування пасажирами громадським транспортом;

  5. Посилення комунального перевізника шляхом оновлення рухомого складу (ймовірно, із залученням кредитних коштів);

  6. За умови якісного функціонування такої моделі роботи із приватними перевізниками також можна укладати договори не на один чи два роки, а на значно довший період. Впевненість у подальшій співпраці дозволить з одного боку місту вимагати оновлення рухомого складу, а приватникам без ризиків інвестувати кошти в оновлення своїх автопарків.

Моє бажання до святого Миколая усім нам під подушку - 2019 рік - рік транспортної реформи в місті Черкаси :)

Віктор Євпак, 

громадський діяч, бізнесмен.

Спеціально для Zmi.ck.ua.

Читайте нас у Telegram-каналі. Там коротко і ясно.


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter

Останні новини

25 квітня 2024
Читайте нас у Telegram. Підписуйтесь на наш канал
15:48
У Смілі збільшилась кількість пошкоджених будинків до понад 70
15:21
Один із навчально-наукових іститутів ЧНУ запрошує на день відкритих дверей
15:10
Черкаські волонтери отримали церковні нагороди
14:57
У Тальному на фасаді школи встановили меморіальну дошку на честь загиблого воїна
14:14
На Черкащині попрощаються із полеглим захисником
13:49
На Звенигородщині п'яний водій їздив без посвідчення у комендантську годину
13:18
Стало відомо, чи будуть черкасці отримувати субсидію в неопалювальний сезон
12:34
У прокуратурі повідомили хронологію ранкової атаки ворога на Черкащину
11:59
Не стало відомого черкаського спортивного функціонера
11:30
У Повітряних силах повідомили подробиці ракетного удару по Смілі
10:40
На вулиці Черкас повертається велопатруль
10:14
У Смілі внаслідок ворожої атаки пошкоджено майже півсотні приватних будинків
09:55
Невистачає зовсім трішки: черкаським військовим необхідна допомога
08:35
Руйнацій через ворожу атаку зазнала Сміла: на місці 6 постраждалих
08:00
Зранку ворог атакував Черкащину: є пошкодження та постраждалі
24 квітня 2024
19:40
У селі на Черкащині на одній з вулиць підтопило більше десяти будинків (ФОТО)
19:12
У двох районах Черкащини можуть бути підтоплення
18:03
На Черкащині триває набір до лав патрульної поліції
17:17
У Черкасах виявили двох нелегалів з Америки
16:57
У Черкасах чоловік продавав наркотики через інтернет
16:06
Які графіки відключення електроенергії діятимуть на Черкащині в разі дефіциту потужності в енергосистемі
15:58
Грабіжник, який напав на літнього чоловіка на Черкащині, проведе понад 4 роки за ґратами